K-platform verblinding

K-platform verblinding

Geschreven door
Nico de Kruijter

K-platform verblinding

Geschreven door
Nico de Kruijter
Kan er verblindingsvrije verlichting geplaatst worden op het K platform van Schiphol, dat zich op een steenworp afstand bevindt van landingsbaan 22 - 04.

Werk:

Op Amsterdam Airport Schiphol gelden er hoogte-eisen voor obstakels en zeker naast landingsbanen mogen deze absoluut niet hoger zijn dan voorgeschreven. Nabij landingsbaan 04 22 mag deze ter hoogte van het K-platform niet hoger zijn dan 6,75 meter. Er is een lichtberekening gemaakt met de dalingslijn van 3 graden, vanuit het oogvan de piloot die de baan nadert. De platforms zijn conform de Europese richtlijn EASA voorzien van rekenrasters en ingetekend inclusief de lichtmasten van 6,75 meter. Deze masten zijn voorzien van alle in Nederland verkrijgbare verlichtingsarmaturen. De kanshebbers die het K platform kunnen verlichten conform de EASA eisen zijn in de praktijk nader onderzocht door een belevingsonderzoek met gebruikers en de eigenaar. De meting bestond uit luminantie metingen van de omgeving en het lichtgevend oppervlak van het armatuur conform UGR-buiten. Tevens zijn simulaties gemaakt van deinvloed van verschillende weertypen op de mate van verblinding.

beeld vanuit een taxient vliegtuig
luminantie beeld bij natte ondergrond

Uitdaging:

Een verlichting ontwerpen die voldoet aan de  Europese luchtvaart regels EASA met minimale hinder/verblinding voor de piloot.