Stadsbaantunnel Utrecht

Stadsbaantunnel Utrecht

Geschreven door
Nico de Kruijter

Stadsbaantunnel Utrecht

Geschreven door
Nico de Kruijter
Voldoet de nieuwe wandbekleding aan de gestelde reflectie-eisen uit de regelgeving.

 

Werk:

De Stadsbaan tunnel krijgt na 4 jaarnieuwe brandwerende wandbekleding. In een tunnel is de helderheid van de wand van cruciaal belang voor de zichtbaarheid van de bewegingen van voertuigen. Deze moeten van buiten, ook bij helder weer, goed zichtbaar zijn.

luminantiebeeld vanuit de auto

Het meten van alleen de reflectie-eigenschappen van de wand is niet voldoende. Alleen de combinatie van hoe het licht op de wand schijnt en weer reflecteert is van belang. Een meetvoertuig is voorzien van een luminantie camera en de tunnel is voor en na de ombouw rijdend vanuit het voertuig gemeten. De beelden van voor en na de ombouw zijn op kantoor geanalyseerd en geven niet alleen een mooi beeld van de werkelijke wandluminantie maar ook het lichtbeeld op de weg kan worden beoordeeld. De tips en adviezen zijn meegenomen in de rapportage.

 

De uitdaging:

Binnen het gehele opbouwproces de juiste meetavond vinden met goede meetomstandigheden. Het mag bijvoorbeeld niet regenen en ook binnen in de tunnel geeft een nat wegdek, door schoonmaak werkzaamheden, een vertekend beeld. Tot slot moeten obstakels als materiaalopslag en of materieel als hoogwerkers zoveel mogelijk verwijderen voor de meting.