Probleem analyse

Licht simulatie

03/2023
De Kruijter weet op zeer korte en efficiënte wijze het totaalbeeld en de behoefte helder te krijgen

Een project wordt opgestart en gaandeweg het project komen er lichttechnischevragen op het pad van de projectleider en deze dienen binnen zeer korte termijn beantwoordt te worden om geen vertraging op te lopen. Deze situatie komt regelmatig voor en De Kruijter weet op zeer korte en efficiënte wijze het totaalbeeld en de behoefte helder te krijgen.

Eén van de recente projecten waar dit speelde was een tunnel waar, vanwege constructie werkzaamheden, een tijdelijke luifel aan de ingang van de tunnel gebouwd diende te worden. De vraag was moet er ook tunnelverlichting onder deze tijdelijke luifel komen of kan het zonder. Na het vervaardigen van een 3d model van de te bouwen constructie bleek al gauw dat er voldoende daglichttoetreding onder de luifel aanwezig is, en dat de overgebleven donkere strook in perspectief zo kort was dat voertuigen ruim afstaken tegen de helder verlichte ingang van de tunnel.

Basis model Maastunnel
Beeld van buiten

Tweede project waar de kruijter voor ingeschakeld is, is het vraagstuk lijnverlichting in een verkeerstunnel. Bij de bouw van de A4 tunnel kwam de vraag wat is een doorgetrokken lijn? En bij welke armatuur afstand ontstaat er een hinderlijk dashboard flickering. Een stuk tunnel is in 3d simulatiesoftware nagebouwd met twee typen voertuigen. Een standaard auto en een cabriolet. De beide voertuigen zijn door de bewogen met op het dashboard een actief rekenveld. Al gauw bleek dat het voertuig met dak meer hinder vertoonde dan zonder dak. Dit lijkt logisch maar met de huidige rekensystematiek komt een dergelijk probleem er niet uit.

Overige lichtsimulaties