Onderzoek K-platform

Het K-platform ligt tegen de landingsbaan 04 - 22. Is het mogelijk om de opstelstrook K11 tot K16 conform de luchtvaart regels EASA en hoogtebeperking verblindingsvrij te verlichten en hoe?
Klant
Amsterdam Airport Schiphol
Jaar
2018
Onderdelen
Simulatie Verblindingsonderzoek Lichtmetingen Verlichtingsplannen

Onderzoek naar verblindingsvrije platform-verlichting

Werk:

Op Amsterdam Airport Schiphol gelden er hoogte-eisen voor obstakels en zeker naast landingsbanen mogen deze absoluut niet hoger zijn dan voorgeschreven. Nabij landingsbaan 04 22 mag deze ter hoogte van het K-platform niet hoger zijn dan 7,0 meter. Er is een lichtberekening gemaakt met de dalingslijn van 3 graden, vanuit het oogvan de piloot die de baan nadert.

De platforms zijn conform de Europese richtlijn EASA voorzien van rekenrasters en ingetekend inclusief de lichtmasten van 7,0 meter. Deze masten zijn voorzien van alle in Nederland verkrijgbare verlichtingsarmaturen. De kanshebbers die het K platform kunnen verlichten conform de EASA eisen zijn in de praktijk nader onderzocht door een belevingsonderzoek met gebruikers en de eigenaar. De meting bestond uit luminantiemetingen van de omgeving en het lichtgevend oppervlak van het armatuur conform UGR-buiten. Tevens zijn simulaties gemaakt van de invloed van verschillende weertypen op de mate van verblinding.

Uitdaging:

Een verlichting ontwerpen die voldoet aan de  Europese luchtvaart regels EASA met minimale hinder/verblinding voor de piloot

No items found.