Willemstunnel

Een complexe situatie die zorgt voor de nodige uitdagingen bij de ombouw van de huidige verlichting naar led
Klant
Gemeente Arnhem
Jaar
2021
Onderdelen
Daglichtstudie Onderzoek Simulatie

Een complexe situatie die zorgt voor de nodige uitdagingen bij de ombouw van de huidige verlichting naar led

In het hart van het centrum van Arnhem ligt de Willemstunnel. Een belangrijke verbinding in de binnenring om het centrum van Arnhem. De verkeerstunnel bestaat uit een bocht met twee rijstroken gecombineerd met een extra rijstrook voor het verkeer dat de parkeergarage van station Arnhem Centraal inrijdt. Om het uitgaande verkeer van de parkeergarage veilig doorgang te verlenen zijn er in de tunnelverkeerslichten geplaatst. Een complexe situatie die zorgt voor de nodige uitdagingen bij de ombouw van de huidige verlichting naar led vraagt om een aanpak van een specialist. De firma RXlight heeft de De Kruijter gevraagd om samen die uitdagingen aan te gaan. Om het geheel nog complexer te maken is naast de verlichting in de tunnel ook nog een daglichtrooster geplaatst voor de in- en de uitgang.  Dit om extra zicht te verkrijgen bij helder zonnig weer.

Na het bestuderen van de situatie en de bouwtekeningen is besloten om een 3d model simulatie model in te zetten. Ten eerste om na te gaan wat het aandeel daglicht in de tunnel is bij diverse weertypen en bewolkingsgradaties. Ten tweede om na te gaan of er sprake is van voldoende doorzicht. Dit doorzicht kan worden verkregen als het daglichtrooster aan de uitgang van de tunnel zoveel doorlaat, dat voertuigen in de tunnel gaan afsteken tegen een heldere achterwand. 

Met deze informatie kan met behulp van de aanbeveling tunnelverlichting van de NSVV, worden nagegaan hoeveel kunstlicht er in de tunnel vereist is. Een eis is het hergebruiken van de bestaande armatuur locaties en een advies uitbrengen aan RXlight hoeveel lumen er per armatuur geleverd moet worden.

Door gebruik te maken van een 3d model met gemeten reflectie eigenschappen en de karakteristieke lichtverdeling van de nieuwe armaturen kan worden nagegaan of de nieuwe installatie kan voldoen aan de gestelde eisen uit de richtlijn. Het grote voordeel van het simulatie model is dat alles aanpasbaar of instelbaar is zonder extra kosten en frustraties wat bij een reeds geïnstalleerde tunnelverlichtingsinstallatie uiteraard wel het geval is. 

No items found.